Blog numero 3 vanuit Afrique - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Stijn Hansen - WaarBenJij.nu Blog numero 3 vanuit Afrique - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van Stijn Hansen - WaarBenJij.nu

Blog numero 3 vanuit Afrique

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

05 Januari 2011 | Rwanda, Musanze

Lieve mensjes,

Bij deze weer een korte update, nu vanuit Rwanda, een bergachtig landje dat nog kleiner is dan Nederland (ja het bestaat!). Er wonen toch ruim 10 miljoen mensen, men spreekt hier Kinyarwanda, Frans en Engels, en ongeveer 780 Rwandese franc staat gelijk aan een euro. 2 januari zijn we hier de grens overgekomen, mede dankzij onze vooraf geregelde visa ging dat vlekkeloos. Hierna hebben we anderhalve dag de hoofdstad Kigali ontdekt, oa biertjes gedronken in Hotel des Mille Collines en naar het Kigali Memorial Centre geweest (shame on you als het je allebei niets zegt!), en momenteel zijn we in Musanze waar we morgen de befaamde berggorilla's gaan bezoeken, op de plek waar Dian Fossey (Gorilla's in the Mist) heeft gewerkt! Dit zal plaatsvinden in de Virunga-bergen, tegen de grens met Uganda en de Democratic Republic of de Congo, of zoals de Lonely Planet het noemt: the not so Democratic Republic of the Congo. Een duur grapje, maar iedere reiziger heeft ons verzekerd dat het de investering dubbel in dwars waard is. We zijn dus benieuwd!

Rwanda is toch wel anders dan Uganda, al had ik het verschil misschien nog wat groter verwacht. In Rwanda is alles wat meer georganiseerd en beter geregeld, zoals het openbaar vervoer: op motortaxi's krijg je hier standaard een helm op en minibusjes proppen niet meer mensen erin dan er stoelen zijn. De bus die we namen van Kigali naar Musanze vertrok bovendien op tijd (!). Die rit was trouwens ontzettend mooi, over groene bergen en dalen vol agricultuur en bossen op de steile hellingen. Rwanda maakt de reputatie van mooi land tot nu toe zeker waar! Verder hebben we ook in Kigali een level of sophistication gezien die we niet zagen in Kampala. Veel mensen zien er echt netjes en gestyled uit, dan vallen wij in onze backpacker-outfit nogal tegen! Rwanda is ook wat duurder dan Uganda, voor accomodatie betalen we toch wel een stukje meer, en er is minder qua laag budget beschikbaar. Over geld gesproken: in Rwanda accepteren ze bij geldautomaten alleen maar Visa, en wij hebben allebei MasterCard, oepsie! We wisten het wel van tevoren maar hadden dit toch een beetje onderschat... Gelukkig was er 1 bank die ons wel een cash advance kon geven op onze creditcards. Anders hadden we zelf ook Biafra-buikjes ontwikkeld...!

We gaan nu weer even lunchen en proberen een lift te regelen naar de Gorilla's voor morgenochtend, anders wordt het toch weer de poeplap trekken...! Volgende keer heb ik hopelijk weer wat meer tijd om nog verder uit te wijden over onze Ugandese avonturen! Want dat is natuurlijk nog de moeite waard ;) Oh en nog bedankt voor al jullie reacties op de foto's!

X

• 05 Januari 2011 - 11:42

Laura:

Heel veel plezier!!!!! Ik kan niet wachten tot ik de foto's te zien krijg van de Gorilla's. Kus

• 05 Januari 2011 - 12:44

Kirsten:

Jaaa, ik kijk ook uit naar de GORILLA'S!

• 05 Januari 2011 - 19:01

Pap:

johanna en ik hebben ook genoten van jullie foto's, prachtig, zucht.....
    wat maak je toch een hoop mee Stijn!
    en dan morgen naar de gorilla's
    ga je vast aan je pappa denken, ha?..
    xxx pap

• 05 Januari 2011 - 21:34

Hanneke:

Oh leuk stijn! Echt vet bijzonder!

Stijn

Reisblog van Stijn Hansen! Huidige reis: Oost Afrika. Op deze site kun je ook (een beetje) over mijn belevenissen in Oceanië lezen! Ik heb eerst vier maanden gestudeerd in de hoofdstad van Australië - Canberra - en daarna nog twee maanden rondgereisd in de regio. Je kunt hier ook nog mijn dagboek lezen van mijn reis door Zuidoost-Azië (sep 06 - apr 07).

Actief sinds 23 Aug. 2006