Eerste dagen Afrika! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Stijn Hansen - WaarBenJij.nu Eerste dagen Afrika! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Stijn Hansen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Afrika!

Door: Stijn

Blijf op de hoogte en volg Stijn

21 December 2010 | Oeganda, Kampala

Beste allemaal!

Sinds een lange tijd weer eens een berichtje op mijn waarbenjij.nu! Dit keer vanuit Kampala, hoofdstad van Oeganda (Oeganda is raar, ik zeg toch maar Uganda). Het is de eerste keer voor mij in Afrika, en hoewel het echt een hele andere wereld hier zijn we eigenlijk verassend snel gewend hier. De eerste keer dat we buiten liepen was het nog erg spannend, want hoe veilig is het eigenlijk? Maar al gauw bleek dat de mensen hier eigenlijk erg aardig en relaxed zijn. Natuurlijk wordt er wel eens gebedeld of een boda-boda (brommertaxi) aangeboden, maar een simpel 'no thanks' voldoet meestal wel. Komt waarschijnlijk ook omdat er maar verassend weinig blanken over straat lopen: als we er 8 op een dag zien rondlopen is het al veel. Dat is dan wel excusief een luxe shoppingmall als Garden City, waar je er over struikelt. Wel weer typisch om te zien waar de blanken zich dan weer allemaal verzamelen, we zijn er dan ook niet lang gebleven... Op straat wordt er vaak muzungu ('blanke') naar ons geroepen, wat een beetje hetzelfde is 'falang' voor de Azie-kenners onder ons, maar dit is niet denigrerend bedoeld, meer een constatering. Mensen zijn geinteresseerd ('My friend, how are you, where are you from??') en behulzaam als duidelijk is dat we de weg zoeken. De opdringerigheid valt dus reuze mee, maar we denken dus dat dat komt omdat er eigenlijk maar zo weinig blanken rondlopen dat ze geen target audience zijn voor de straatverkopers en boda-boda's.

Maar Kampala! Kampala is een drukte van jewelste, verkeer, mensen, honderden straatverkopers met de meest nutteloze zooi, chaos, stof en een relaxte bedrijvigheid. Tijdens het ontbijt kijken we uit over het schouwspel van honderden dozen die in evenzoveel trucks worden geladen, waarbij het een wonder hoe ze zich door de chaos weten te manouvreren. Over straat lopen lijkt wel op hindernisbaan, pas op voor die man met de enorme zak rijst of stapel koffers op zijn hoofd, niet in het enorme gat in de stoep vallen, brommer van links, straatverkoper met een schoen balancerend op zijn hoofd van rechts. Als je niet een beetje je mannetje staat en gewoon voorrang neemt kom je nooit aan de overkant van de weg. Dit hele schouwspel is met afstand de nummer 1 attractie van Kampala. Als je niet tegen mensenmassa's kunt kun je beter meteen doorgaan op safari: dit is een urban jungle bij uitstek. Verder is er eigenlijk niet heel erg veel te doen: we hebben een korte tour gehad door het Parliament House en de Nation Mosque gezien (geschonken door Khadaffi en de 3e grootste van Afrika), allemaal leuk op zich, maar dan heb je het ook wel weer een beetje gehad. Leuker (en vermoeiender) is het je een weg proberen te banen door de drukke markten in het armere zuidelijkere deel van de stad. Het is dan ook niet zo fotogeniek, je kunt de sfeer eigenlijk alleen proeven (en ruiken) door er te lopen, onder Afrikaanse beats doorspekt met toeters.

Het gebrek aan attracties heeft er wel een beetje voor gezorgd dat we ons al een klein beetje vervelen hier, maar dat komt ook omdat we al sneller gewend zijn dan we hadden gedacht. Maar morgenvroeg gaan we richting het oosten van Uganda (Jinja) voor een spannende rafting trip op eerste kilometers van de Nijl, zin in! En leuk om wat meer van het land te zien. In de tussentijd vermaken we ons nog wel met het eindelijk eens eten van lokaal voedsel, een soort kleiige, smakeloze pasta met pindasaus en wat groenten (klinkt vies maar was best lekker) en een koude Nile Special, het lokale bier.

Niet om jullie ogen uit te steken, maar het is hier heerlijk zonnig en warm, zo rond de 30 graden. De foto's laten overigens nog even op zich wachten helaas, want we zijn het kabeltje vergeten en het lokale internetcafe heeft ze ook niet. Dat was even een eerste indruk vanuit Oost Afrika! Maak je over ons geen zorgen, het is heel lief dat jullie ons manen om voorzichtig te zijn maar met een beetje common sense is er echt niks aan de hand.

Heel veel groetjes!!
Stijn (en Keimpe)

• 21 December 2010 - 18:02

Pap/johanna:

Stijn, wat leuk!
    Een psycholoog op mijn werk is daar ook een maand geweest,
    Haar zus heeft daar een jaar doorgebracht,
    Ze vonden het geweldig en kennen daar natuurlijk veel mensen.
    Leuk dit eerste verslag te lezen.
    Hou ons op de hoogte,heeeeeeel
    leuk.
    Liefs,Johanna xxx

Ook ik heb genoten van je eerste verslag, wat heerlijk toch die "andere" wereld, heel veel plezier met de rafting trip op de Nijl.
    verheug me op het verslag van jullie nieuwe avonturen! xxx pap

• 21 December 2010 - 20:01

Laura:

Lieve Stijn,
    Net bij Fransien geweest. Was weer gezellig. Door de kou naar huis gefietst en jouw verhaaltje gelezen. Klinkt goed! Zo leuk! Geniet en veel plezier met raften. Kus Laura

• 21 December 2010 - 22:41

Laila:

wat leuk om je eerste indruk te lezen! erg mooi verwoord ook.
    atus en ik zitten beiden op onze telefoon je verhaal te lezen en jaloers te zijn op het mooie weer bij jou! ik wil ook vakantieeeeee ;-) tja kan niet alles hebben he! ben alweer benieuwd naar je volgende verhaal! geniet ze! x

• 21 December 2010 - 22:42

Atus:

Yo bro, alles goed zo te lezen.lijkt me erg bijzonder om daar te zijn! Je beschrijft het op zo'n manier dat ik het een beetje voor me zie :) erg apart allemaal, lol.. weinig blanken en als blanke nageroepen te worden! Ben ben niet zo bekend in azie als jij dus het klinkt niet zo normaal :) ben benieuwd naar nóg meer verhalen! Heel veel plezier en pas maar goed op jezelf kleine broertje van me :p

• 22 December 2010 - 08:31

Marcella:

Hey mop super leuk dat je in Afrika bent! Geniet lekker en we zijn benieuwd naar de foto's !

Kussiess

• 22 December 2010 - 14:21

Mieke:

Oh wat een spanning en sensatie! Leuk, leuk leuk!
    Ik kijk uit naar jullie toekomstige verhalen!

Xxx

• 24 December 2010 - 16:25

Ronald:

Hey Stijn,

Balen voor je dat je daar zit man. Hier ligt 30 cm sneeuw. Daar 25 plus qua graden? Bah. Afijn, hele fijne kerst gewenst. Ik neem aan dat ze dat daar ook vieren na al dat missiewerk van die ontwikkelde katholieke missionarissen zo'n 100-150 jaar geleden?! Of wordt nu pijnlijk duidelijk dat ik maar 1 jaar geschiedenis heb gehad en veel te weinig naar de kerk ben geweest? Bye, X

• 24 December 2010 - 17:53

Loes:

tell me more, tell me more...
    geweldig, mannen. have fun.
    Vul hier je reactie in...

• 01 Januari 2011 - 18:11

Kim Snatersen:

Stijn! Je verhalen klinken super. Wat schrijf je leuk trouwens heerlijk om te lezen... Veel plezier nog en owja gelukkig nieuwjaar! x kim

• 03 Januari 2011 - 11:59

Stijn Hansen:

Lieve mensjes, bedankt voor jullie reacties!!!

@Ronald ja ze vieren hier inderdaad wel Kerst, het is behoorlijk katholiek. Maar er wonen ook heel veel moslims, en zover we begrepen hebben zijn daar totaal geen spanningen tussen.